GGZ Friesland Logo

Zoekformulier

Zoeken

Hoofdnavigatie

Hoofdnavigatie:


Kruimelpad

Op hierarchische volgorde, het laatste element is de huidige pagina


Wat is suïcidaliteit

Mensen willen van nature leven. Soms zijn er problemen en komt er veel op iemand af. Dat kan zoveel worden, dat u het niet meer ziet zitten. Gedachten en gevoelens kunnen zo ondraaglijk worden dat het "er niet meer zijn" gezien wordt als oplossing. De wil om te leven verdwijnt onder de drang om uit de ondraaglijke situatie te ontsnappen. In zo'n situatie kunt u de dood als de enige uitweg zien en een suïcidepoging doen.

Steun zoeken is belangrijk

Wanneer u zelfmoordgedachten heeft of een suïcidepoging heeft gedaan, is het belangrijk om hierover te praten. Samen met anderen zijn problemen vaak beter op te lossen dan voor u alleen. Probeer iemand in vertrouwen te nemen. Dat kan een familielid of vriend zijn, of bijvoorbeeld uw huisarts. Praat met hem of haar.

Wat kunt u doen?

Blijft u piekeren over de dood en voelt u zich intens wanhopig? Dit is wat anderen heeft geholpen:

  • Erover praten
    Als u alleen blijft piekeren, gaat u alles steeds ‘zwarter' zien. Wanneer u uw piekergedachten met iemand deelt, door met iemand te praten, staat u er niet langer alleen voor. Ook al is uw probleem hierdoor niet meteen opgelost, het kan u opluchten.
     
  • Gedachten opschrijven
    Misschien vindt u het moeilijk om iemand te vertellen dat u ten einde raad bent en geen uitweg ziet voor uw probleem. Het kan dan helpen om alles wat er door u heen gaat op te schrijven. U kunt dit aan iemand laten lezen of het kan helpen bij een gesprek met iemand.
     
  • Afleiding zoeken
    Gedachten aan de dood zijn er niet altijd, ze komen in golven en gaan daarna ook weer weg. Daarom is het belangrijk om op moeilijke momenten afleiding te zoeken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want op die momenten heeft u misschien geen zin of energie om iets te bedenken en te doen. Daarom helpt het om op een dag dat u zich minder wanhopig voelt alvast een lijstje te maken met activiteiten die u prettig vindt en die u kunnen afleiden. Dat kan van alles zijn. Een wandeling maken, een dvd kijken, een vriend of vriendin bellen, muziek luisteren, chatten, sporten...
     
  • Geen alcohol of drugs gebruiken
    Als u zich wanhopig voelt, kunt u beter geen alcohol of drugs gebruiken. Veel mensen hopen dat ze zich beter voelen als ze alcohol of drugs gebruiken en zo hun problemen vergeten. Maar alcohol en drugs versterken eerder de sombere stemming die u al heeft. Alcohol en drugs zorgen ervoor dat mensen in een roes raken en de controle over zichzelf verliezen. Mensen doen dan dingen die ze niet zouden doen als ze nuchter zijn en vaak hebben ze daar achteraf spijt van.
     
  • Hulp zoeken
    Het is verstandig om hulp te zoeken als u zich wanhopig voelt. Als u al contact met een hulpverlener heeft, praat dan met uw hulpverlener over uw gedachten aan de dood. Als u nog geen hulpverlener heeft, kunt u ook met uw huisarts praten. De huisarts kan samen met u bekijken welke hulp u nodig heeft. U kunt ook anoniem met iemand praten, via de hulplijn 0900 1130113 of via e-mail en chat op www.113online.nl. De betrokken medewerkers van 113online staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar. Op www.113online.nl  is ook hulp en informatie te vinden voor mensen met zelfmoordgedachten, hun omgeving en nabestaanden.